Kolejowy eksponat z dawnego Saarau

środa, 23, październik 2013

Pochodzi z okolic odległego Sambora na wschodzie (dzisiejsza Ukraina). Dzisiaj jest mieszkańcem Żarowa. Na ziemie odzyskane przyjechał w latach 50-tych. Tutaj poznał swoją żonę, która pracowała wówczas jako sekretarka w Urzędzie Gromadzkiej Rady Narodowej. Tutaj też rozpoczął wieloletnią pracę na kolei jako zawiadowca oraz dyżurny ruchu stacji najpierw w Mietkowie, potem w Imbramowicach, w końcu w Żarowie. Pan Adam Pietruszka udostępnił na wystawę "170 lat kolei Wrocławsko-Świebodzkiej" swoje dawne dwa mundury kolejowe oraz dokumenty z czasów służby. Jak sam wspomina "praca na kolei była pracą niewdzięczną, wymagającą i wyniszczającą. Trzeba było naprawdę ją pokochać i mieć zamiłowanie do tego co się robi. To była praca odpowiedzialna, od wielu codziennych czynności zależało bowiem ludzkie życie. Pamiętam jak dziennie doglądałem przejazdu 50-60-ciu pociągów. Tyle wówczas jeździło, nie to co dzisiaj. To było wyczerpujące, ale taki był los człowieka. Skończyłem ogólniak, a że potrzebowali do pracy na kolei to poszedłem i tam zostałem. Dziś nie zdecydowałbym się już na tą pracę, wiedząc jak ona będzie wyglądała i ile zdrowia trzeba będzie poświęcić.

Zdrowie to była podstawa, chcąc pracować na kolei, zwłaszcza jako dyżurny ruchu, trzeba było mieć zdrowie pierwszej klasy. Sam przechodziłem wówczas specjalistyczne badania w Gliwicach, tam gdzie badano również pilotów latających na samolotach. Z czasu pracy pozostało mi wiele wspomnień i pamiątek. Cieszę się, że ktoś po tylu latach docenił pracę wielu Żarowskich kolejarzy. Wielu spośród nich już dzisiaj nie żyje. Dziękuję Wam za tą wystawę i wspomnienia, które nadal są mi bliskie".

W dniu dzisiejszym pan Adam Pietrzuszka przekazał do Żarowskiej Izby Historycznej bezcenny eksponat – Probierke do kontroli przylegania iglicy do opornicy w rozjeździe kolejowym. Na pierwszy rzut oka, jest to zwykły kawałek pręta z uchem i rozklepanym w łopatkowaty kształt końcem. Pręt ten ma 56,3 cm długości i jest wykuty z twardej stali. Jego historia sięga czasów dawnego Żarowa, który jako Saarau był ważnym punktem i ośrodkiem przemysłowym położonym na szlaku linii kolejowej z Breslau (Wrocław) przez Waldenburg (Wałbrzych) do Hirschberg (Jelenia Góra). Probierka pochodzi grubo sprzed 1945 roku (być może nawet z początku XX wieku ?). Od zawsze wykorzystywana była jako narzędzie codziennej pracy na stacji kolejowej w Żarowie. Jest to urządzenie banalnie proste, jednak niezwykle ważne w pracy na dawnej kolei gdzie zwrotnice przestawiane były nie elektrycznie, lecz za pomocą siły ludzkiej. Eksponat ten to cząstka historii Naszego miasta i pracy jego tutejszych mieszkańców – kolejarzy. Oprócz pasjonującej opowieści o dawnym Żarowie i kolei, pan Adam Pietruszka udostępnił Nam unikalne fotografie z czasów swojej pracy na stacji w Mietkowie i Żarowie.

Składamy Panu serdeczne podziękowania za przekazanie eksponatu do Żarowskiej Izby Historycznej oraz udostępnienie poniższych fotografii

Po prawej pan Adam Pietruszka - wieloletni pracownik stacji PKP Mietków, Imbramowice i Żarów

Probierka do kontroli przylegania iglicy do opornicy w rozjeździe kolejowym ze stacji Żarów (Saarau) sprzed 1945 roku

Stacja w Mietkowie lata 60-te XX wieku

9 września 1965 roku stacja Mietków - specjalny pociąg relacji Wrocław Świebodzki - Jaworzyna Śląska z okazji oddania zelektryfikowanej linii

Załoga stacji w Żarowie - 1958 rok

Stacja Żarów - maj 1978 rok

Pochód 1 Majowy w Żarowie - lata 50-te

Pochód 1 Majowy w Żarowie - 1979 rok


Opracowanie
Bogdan Mucha

Gminne Centrum Kultury i Sportu w Żarowie, ul. Piastowska 10A, 58-130 Żarów

tel./fax. 74 8580-753, lub tel. 74 8580-187

2011 Kolejowy eksponat z dawnego Saarau. Copyright © 2012 All rights reserverd.
Powered by Joomla 1.7 Templates